ganifx/ November 7, 2017/ analisa fundamental/ 0 komen

iklan

Pada dasarnya fundamental dapat digolongkan dalam dua kumpulan :
1. Fundamental yang dihasilkan daripada komen atau pendapat dari pejabat berkaitan dasar ekonomi.
2. Fundamental yang dihasilkan daripada data statistik.
Komen atau kenyataan pejabat boleh dibahagikan lagi menjadi 2 hal :
1. Komen yang bernada hawkish yaitu segala komen yang bernadakan positif atau optimis terhadap keadaan ekonomi negaranya.
2. Komen yang bernada dovish yaitu segala komen yang bernadakan negatif atau pesimis terhadap ekonomi negaranya. Komen yang bernada hawkish cenderung menguatkan mata wang negara yang bersangkutan, sedangkan komen yang bernada dovish cenderung melemahkan mata wang negara yang bersangkutan. Fundamental yang dihasilkan daripada komen atau kenyataan ini biasanya sangat sukar dianalisa, kerana kita perlu menunggu pegawai tersebut selesai memberikan kenyataan atau komen baru setelah itu para pelaku pasar akan berfikir , mengolah data serta melakukan penilaian terhadap maksud dari pernyataan tadi baru melakukan pengambilan keputusan jual atau beli terhadap mata wang negara yang bersangkutan. Beberapa pegawai yang komentarnya selalu mempengaruhi pergerakan mata wang diantaranya :
1. Janet Yellen, adalah Pengarah Bank sentral Amerika. Komen yang paling dinanti-nantikan darinya adalah mengenai peluang kenakan suku bunga Amerika dan pada bila-bila akan dilakukannya.
2. Mark Carney , adalah Pengarah Bank Sentral Inggeris , dimana komen teakhirnya menyatakan bahawa sebaiknya suku bunga BOE dipangkas dan dilakukan penambahan rangsangan untuk mengurangkan kesan pungutan suara dan mempercepatkan pertumbuhan ekonomi Inggeris.
3. Dear Mario , Pengarah Bank Sentral Eropah. Ancaman deflasi dan pernyataan mengenai penerusan rangsangan Eropah serta cabaran ekonomi pasca referendum UK belakangan menjadi bahagian yang dinanti dari komen beliau. Walaupun sukar bukan bermakna kita tidak boleh menebakapa yang mungkin akan disampaikan. Yang perlu kita perhatikan adalah data ekonomi negara tersebut seperti inflasi, pertumbuhan ekonomi, tingkat suku bunga dan dasar apa yang sebelumnya diambil . Hal ini akan menjadi pertimbangan kita untuk menentukan kedudukan dan menganalisa sama ada mata wang negara tersebut akan menguat atau lemah.

Janet Yellen, Pengarah Bank Sentral Amerika

Kongsi Post ini

Tinggalkan Balasan